Počátky Urban Master

Proč to začalo?

zacatek 01

Na počátku nebyl URBAN MASTER. Na počátku byla touha postavit se na vlastní nohy a zkusit dělat vlastní business. Vyzkoušet si, jestli na to máme a jestli dokážeme jít vlastní cestou.

Asi většina z nás chce, aby byl život víc o nás samotných.  A my jsme si řekli, že na tom starém známém hesle „Jaký si to uděláš, takový to máš“ něco bude. A jak jinak si to vyzkoušet než se do toho opřít. Zkrátka taková sebezátěžová zkouška postavit se na vlastní rozklepané nohy ?

Ne, není to easy nějak začít. Fakt ne. Ale je lepší jít do toho než jen kňučet, jak nás něco nebaví a pak žít s tím, že sem se ani do ničeho nepustil. Není ani nutné dávat hned výpověď v práci a investovat statisíce. Je možné začít třeba s něčím menším. My jsme to udělali. Sedli jsme si, dali léty dřiny vyprázdněné hlavy dohromady a čekali, co z nás vypadne a co vypotíme.

A v čem pak tak asi budeme podnikat?

zacatek 02

Takže rozhodnutí zkusit svůj vlastní business máme za sebou. Ale jaký business to vlastně bude? Co chceme dělat, aby nás to bavilo a zároveň něco málo vydělávalo? Sedli jsme si nad prázdný list papíru a začali vařit mozky. Finálnímu výsledku předcházelo  několik bezesných nocí, bouřlivých debat a také nějaké ty chvilky uraženého mlčení. Ale tak to bývá. Když jsou dva, je potřeba se dohodnout. Ale aspoň můžeme třeba poradit, jakou cestou se vydat a jaké se obloukem vyhnout. Zde je náš výsledek:

Nemá smysl dělat:

  • věci, kterým nerozumíme a které nás nebaví. My dva chlapi určitě nechceme nabízet kosmetiku, nebo dámské hygienické potřeby.
  • Neukousnout si příliš vysoké sousto. Investovat jen částku, které nám nebude chybět. Zkrátka dát si bacha na to, abychom díky „skvělému“ nápadu nemuseli shánět potravu po lesích. Zde na severu by to v zimě mohl být závažný problém.
  • Nenabízet služby či věci, kterých je všude okolo milion a víc.

No, a tak jsme přemýšleli, pátrali, klikali, mozky třeli, telefonovali, maily psali a postupem času se na světle objevilo několik zajímavých produktů, které jsou nám blízké v několika faktorech:

  • Mají blízko k cestování
  • Týkají se trendů
  • Jsou originální, neotřelé
  • Umožňují být v kontaktu s lidmi z různých koutů světa
  • Prověří naše schopnosti v různých oblastech

No, a tak nám postupem vykrystalizovali ze všech možností městské a cestovní batohy, peněženky a další módní doplňky.

Nápad by byl a my jsme byli připraveni plivat krev ?

A s kým budeme obchodovat?

Logicky nemá cenu se vrhat na tvorbu názvu, loga a webovek, dokud nemáme vybrané ty správné produkty. My už jsme věděli, co bychom chtěli prodávat, ale teď jak sehnat ty správné dodavatele?

Krok číslo jedna: Nepodlehnout iluzím

Uvědomit si, kdo sme, je důležité. Byli jsme na začátku, neměli hotové stránky a ani nadšení nezmění nic na tom, že potenciálním dodavatelům nemáme moc co ukázat. Zkusili jsme oslovit různě velké firmy, ale holt nejsme velké ryby. Ale zase nejsme naivní a trochu s výsledkem počítali. A tak jsme se soustředili hlavně na firmy menší a začínající.

Krok číslo dva: Nekoupit zajíce v pytli

Nejdříve jsme vytipovali produkty a potom dodavatele poptali emaily. Chytlo se jich zhruba 30%, což bylo vlastně víc než v co jsme doufali. Z odpovědí jsme udělali „výběr z hroznů“ a vybrali to nejlepší, co se týká poměru cena vs. výkon. Protože většina námi vybraných dodavatelů je ze zahraničí, dohodli jsme se na telefonátu přes Skype. A byli jsme fakt překvapení, jak byli všichni milí a vstřícní. Super. Nicméně platí pravidlo důvěřuj, ale prověřuj. A tak jsme si objednali vzorky, sedli do křesla, dali ruce do klína a čekali ? No tak ne, no. Makali jsme samozřejmě dál, protože štěstí přeje připraveným.

IMG 3253 scaled e1605546127997

Krok číslo tři: Money, money, money

Už ve fázi objednání vzorků je nutné se d dodavateli bavit o ceně. Pokud vám nabídne třeba za pár obyčejných ponožek cenu 300 Kč, ke kterým si vy ještě musíte připočíst clo, DPH a marži, tak radši bosé nohy na ramena a od takového dodavatele pryč. Na hovor o ceně jsme ale byli připraveni a nebáli se smlouvat.

Postupem času se nám začali scházet do skladu první produkty a my jsme byli nadšení. A teď je hurá prodat.

Název, logo, web

Zacatek 3 scaled

NÁZEV

„Co je po jméně, vždyť co růží zvou i zváno jinak, vonělo by stejně“.

Tak nevím, ale minimálně v případě názvu firmy, potažmo internetových stránek, toto moto pana Shakespeara určitě neplatí. A takový název může pěkně zamotat hlavu. Jak ale na něj?

Pozor na délku!!! Na velikosti, respektive délce, totiž záleží. Ale v tomto případě jaksi kratší, znamená lepší. Asi si jen těžko představíme, že stránky prodávající módní a trendy produkty hlavně pro chlapy se budou jmenovat třeba „Skvěléatrendyproduktyhlavněprochlapy“. Jasně, je to malinko delší?

Dostupnost domény. Věřte tomu, že i když budete sebeoriginálnější, někdo už nápad na „váš“ název stránek nejspíš měl. Není nic snažšího, než si existenci webu ověřit. Vyhledávačů je spousta, například www.domeny.cz.

Nebýt příliš konkrétní. Pokud budu prodávat krmivo pro psy a stránky nazvu www.psizradlo.cz, ale do budoucna si to rozmyslím a přidám k tomu i krmivo pro rybičky, budu trochu namydlený. I když vás Google třeba najde podle klíčového vyhledaného slova „krmivo pro ryby“, mnoho akvaristických fandů bude odrazeno názvem stránek a na ty pak ani neklikne. Zde je vážně potřeba volit opatrně.

A proč Urban Master? Jednoduše. Urban od slova „městský“. Cílíme hlavně na kategorii obyvatel měst a naše produkty se hodí přeci jen více do města. A Master? Vysvětlení může být několik. Buď svým pánem, buď mistrem svého oboru, buď pánem nad svými věcmi, nad svým životem a osudem. Buď jen ty, tady a teď.

LOGO

Zacatek 8

No tak buďme k sobě upřímní. Kreslit, ani příliš ovládat grafiku neumíme. Mým vrcholem byla kresba labutího jezera ve hře Aktivity. Bohužel protihráč neuhádl. Se svým tipem, že se jedná o palačinku, byl poměrně daleko mému úmyslu.

Takže v rámci soudnosti, jsme si logo nechali vytvořit profíkem. Použili jsme k tomu sever Stovkomat, kde své služby nabízí spousta grafiků, copywriterů, online marketérů a dalších kreativních lidí. V rámci ukázek grafik vyčníval jeden autor nad všechny. A toho jsme požádali o službu. Pokud někdy budete potřebovat šikovného grafika, hledejte na Stovkomatu nick Rockenrolla. My jsme dodali základní ideu, zbytek už byl na něm.

Chtěli jsme, aby logo vyjadřovalo naši cílovou skupinu, a aby bylo úderné a hlavně krásné, že ?. Takže maska bojovníka zakomponovaná do městské džungle se nabízela. Výsledek nám přišel super, a tak bylo logo po pár dohodnutých úpravách na světe.

Líbí se vám taky? Dejte nám vědět.

WEBOVKY

Rozhodnutí padlo. Jdeme do toho po hlavě a sami.

Pokud jste počítačově gramotní na trochu vyšším levelu, můžete to zvládnout i sami. Existují už hotové šablony, které si následně upravíte ku obrazu svému. Nám se osvědčil WordPress a jak jsem se kdysi dozvěděl na nějakém semináři, v tom vystřihne stránky každý Šmoula. Bacha na to, nevystřihne ? Připravte se na to, že pokud s něčím podobným začínáte, pár vlasů vám zešediví a mnoho vypadá a nebude to hned. Ale když potom uvidíte ten výsledek, budete z toho mít zkrátka radost. A pokud máte trochu cit pro design, vystřihnete stránky par excellence, stejně krásné jako jsou nyní ty naše ?

No ale pár dalších věcí na stránky přeci jen potřebujeme mít.

Hezké fotky a videa prodávají produkt. Můžete mít sebelíp napsaný text, ale pokud na fotkách, bude třeba prodávané triko vypadat jako mnohokrát použitý hadr na zem, věřte, že ani paní uklízečka si jej nekoupí. Bude to chtít dobrý foťák, dobré světlo, nebo externí blesky, foto pozadí a nějaký ten program na úpravu fotek.

Zacatek 6

Texty na stránkách prodávají produkt ještě víc než fotky, ale v jiném slova smyslu. Je potřeba se zalíbit Googlu a pokud si padnete do oka, odvděčí se vám hezkou organickou návštěvností bez placené reklamy.

Pokud se podíváte na stránky různých e-shopů, drtivá většina z nich se soustředí na stručný a suchý popis produktů. Nějaký nápaditý, nedej bože pak vtipný a originální popis, aby člověk pohledal. My jsme k tomu chtěli přistoupit trochu jinak. Vytvořit k nabízeným produktům jejich příběh a vdechnout jim tak život. Vždyť za každou věcí se skrývá spousta událostí, které jejich vytvoření předcházeli.

Hlavně je vždycky potřeba myslet na to, že se texty píší pro lidi. Pokud bude stránku plná klíčových slov, které dohromady nedávají hlavu a patu, nikoho to nebude zajímat. A hlavně je potřeboa zkoušet a optimalizovat.

POSUN V ČASE

Vše se nakonec, věříme, povedlo, a tak už vám nějaký ten pátek nabízíme produkty, do kterých jsme se zamilovali nejen my, ale soudě podle ohlasů i vy. Postupem času jsme rozšířili portfolio a tak vedle městských a cestovních batohů nabízíme i batohy výletní a turistické. Kromě klasických peněženek u nás najdete peněženky minimalistické a třeba i papírové peněženky. Na ochranu elektroniky nabízíme stylová pouzdra a obaly na telefony, tablety a notebooky. V rámci jídelních setů se nám podařilo pro vás připravit nerezové krabičky na jídlo, láhve a termosky na pití taktéž z nerezu, ale třeba i z plastu a skla.

A tím nekončíme. Věříme, že tohle je jen začátek. Držte nám palce!!!

Komentář